torsdag 24 oktober 2013

Har du också en gammal surdeg som ligger och gnager?


Och har insett att du behöver få sluta cirkeln eller bara förlåta dig själv?

För tio år sedan klev jag av läraryrket, jag hade som så många andra gått in i väggen, jag sov 12-16 timmar / dygn ett helt sommarlov! Ej pga för mycket jobb utan för att jag var på fel ställe!  
Att hantera 20 viljor samtidigt var inte min grej, pedagogik var det men inte resten… skapa grupp, föräldrakontakter, planera bra och kreativa lektioner… m m…

Det var en dubbel känsla att kliva av, en lättnad och även en sorg. 140 högskolepoäng och studielån rakt ut i sjön…
Men vaddå en examen är alltid en examen.. E jo visst, vem vill ha en person som bara jobbat inom skolan… Hur skriver man en sån CV?? Pedagog, pedagog, pedagog… bra på att prata inför grupp??

Jag hade tur, min chef lyfte in mig på expeditionen och där blev jag kvar som jag skrev om i inlägget "Det svåraste ordet att säga" http://hertzcoaching.blogspot.se/2013/10/det-svaraste-ordet-att-saga.html
Häromdagen blev jag intervjuad av två elever som skrev på en skoltidning. På frågan trivdes du i skolan när du var liten svarade jag- Nej! Förvånat tittar dom på mig och säger som elever gör:

— men varför jobbar du då i skolan? Ja varför??
Jo det finns en sak jag alltid har brunnit för, dessa elever har jag alltid klickat med. Jag kanske inte var bra på att skapa grupp, men jag vet att jag har gjort skillnad för ett par elever under åren. De busiga killarna som inte kan sitta still!! Ni vet alla vilka dom är, ni har sett dom i korridorer och i era barns klasser. Jag kan fortfarande deras namn =).. åren var -96 och -00!!

I våras föddes en idé att få möjlighet att hjälpa barn med ADHD, Dyslexi och Autism..  Det handlar om rytmisk rörelseträning, massage och några fler komponenter… Det ligger hand i hand med mitt specialintresse, kroppen!  Utbildningarna har börjat och bollplanken finns. I vår hoppas jag att den blir verklighet.
I måndags erkände jag högt att det är en sorg för mig att jag klev av läraryrket, att den har legat och gnagt som en gammal surdeg. Nu kanske jag äntligen kan få jobba med elever igen på ett sätt som passar både mig och dom!

En före detta kollega sa till mig. Du ska jobba med att utveckla människor Hillevi, ej utveckla de administrativa systemen, lämna det till någon annan!
Har du också en surdeg eller en sorg som ligger och tar energi. Lyft upp den till ytan, kanske måste du bara acceptera den eller så kanske ni har en framtid, fast på ett nytt sätt, i en annan form!

Du har bara ett liv! Välj det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar