söndag 24 november 2013

Du, jag och alla de andra...


delpersonligheterna!

När var du, du senast… Nä inte mamman, frun, kollegan, vännen, klassföräldern utan du! Mm det är inte hel enkelt eller hur? Inte nog med att vi kan dela upp oss i olika roller det finns ännu mer. Egenskaperna….  Du har säkert träffat på dessa vid olika tillställningar eller på jobbet.
Ensamma Emma, högpresterande Hilda, kreativa Kajsa, peppande Pia, martyr Marit, offer Olga… empatiska Eva, harmoniska Hanna eller stressade Sigrid.. listan kan göras lång!

Och i vissa fall finns flera av dem hos dig, samtidigt, tävlandes om att få ta störst plats. När är du vilken av dessa? Väljer du kanske tom någon eller några framför de andra? Finns det någon egenskap du är mer eller mindre stolt över…. Japp självkännedom är inte alltid så trevligt, eller hur =) 
Självklart kan det vara positivt att kunna plocka fram den där sidan som är driven, trevlig och empatisk framför de andra. Ibland vi behöver möta de också och reflektera över dem.

Är högpresterande Hilda alltid bra? När vilar egentligen stressade Sigrid?  Kan vi tom tröttna på peppande Pia och offer Olga?  Triggas du eller ser upp till när andra visar några av dessa sidor, kanske är det så att det är en sida hos dig själv som du ogillar? En så kallad känslomässig allergi!
Nä jag säger inte att det är enkelt och jodå jag har gjort min hemläxa och tittat på mina delpersonligheter som det heter i psykologins värld. Ej att förväxla med galenskap  =)  Det blev en intressant berättelse… vissa av de personerna / egenskaperna har fått ge vika, i alla fall ta avsevärt mindre plats och andra ger jag större utrymme.

Vågar du sätta dig ner och titta på dina? Ge dem namn, egenskaper, styrkor och svagheter? Fundera på när de dyker upp och hur det faktiskt påverkar dig? Känns det läskigt eller ser du det som en utmaning? Eett steg i en ny riktning mot ett sannare jag och en bättre hälsa.

Den i stunden pilemariska, nöjda, utmanande och harmoniska Hillevi önskar dig, Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar