tisdag 24 december 2013

Julen en kärlekens högtid…..


Julen handlar om glädje och kärlek…. Kärlek kan visas på många sätt, en del fixar saker åt andra, andra säger det med ord och i min familj

har vi visat kärlek genom att ge blommor och  presenter. Säkert alldeles för många och vi barn har i princip alltid fått det vi har önskat oss, ej någon Ponny dock… men annars har önskelistan infriats. Det har också känts konstigt när presenterna ibland varit få eller uteblivit. Min pappa har rest i sitt jobb. Tre veckor i stöten under min uppväxt  det blir 7 år under 20 års tid när man lägger ihop det) så det är klart att det först blev det en kram när han kom hem och sen for blicken automatiskt på resväskan för där fanns ju kvittot på hur mycket han saknat oss barn under sin frånvaro.

Ja det kan låta bortskämt, jag vet! Men kärlek kan visas på flera sätt. Vi säger inte jag älskar dig och har sällan sagt. Vi har visat vår kärlek i presenter och omtanke.  Det är så jag är uppvuxen.  Min mamma är expert på att vara omtänksam i det lilla, hon snappar upp en önskan och kommer ihåg den, det har jag fått med mig!  

Så just nu när det pratas om överkonsumtion så tänker jag inte lyssna! Jag älskar att köpa julklappar. Att slå in dessa i fina paket med matchande snören, silkespapper, presentpåsar…. Jag lägger nästan lika mycket pengar på paketeringen som i själva julklappen.

För mig är det kärlek, att först tänka igenom julklappen, sen slå in den fint, och därefter att få se förväntan i mottagarens ögon och uppskattningen! Så låt mig i dessa dagar gotta mig i detta, det är min stund när jag kan få ösa kärlek över mina nära och kära. Som just i dag på julafton endast är två!

Ja visst jag har möjligheten att köpa dessa klappar, jag har ett jobb och tak över huvudet, jag bor i Sverige och jag är singel, firar jul som 43 åring med mamma och pappa utan några egna barn.

Så det här är mitt sätt att fira jul, presenternas högtid… ett sätt för mig att visa kärlek.

Ta hand om er, med hopp om en fin jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar